|
|
|||||
|
Mijn Familie | Mijn Hobby
muziek |Mijn
hobby oldtimers | Mijn Werk |
Mijn Links |
|||||
|
|
|||||
|
Het
spatbord rechtsvoor: Het spatbord rechtsvoor is in goede staat, maar de beplating daaronder
zag er minder goed uit. Daarom maar begonnen met de beplating te verwijderen. Hieronder schrijf ik mijn demontage volgorde op. Wellicht is het voor
niemand begrijpbaar, maar voor mij geeft dit het
rustige gevoel dat ik de Mercedes ook weer in elkaar krijg. Om het spatbord te verwijderen dienen natuurlijk de boutjes en moertjes
losgedraaid te worden. Die draaien dus mee, dus aan de achterkant heb je een
griptang nodig. Maar de achterste moertjes zijn enkel bereikbaar door het
schutbord weg te halen. Dit is eigenlijk een plaat dwars op het spatbord die
er waarschijnlijk ook voor moet zorgen dat het binnenspatbord
geen zandbak gaat worden. Dit schutbord zit vast middels een rubberen strip,
een moer 10 en een parker, hoewel ik mijn twijfels
heb of de parker origineel is. Ik heb al heel wat `moderne´auto´s uit elkaar
gehaald, maar deze slaat alles. Een ding is zeker de auto zal het spatbord
nooit verliezen: wat zit dat allemaal vast. Het spatbord is met voldoende kit
ook nog eens aan het binnen spatbord vastgeplakt, dus……trekken maar. Nadat het spatbord is weg genomen hebben we een goede blik naar de
carrosserie. Zo te zien zijn de kokerbalken in ieder geval nog prima.
Duidelijk is te zien dat de auto vroeger wel cosmetisch is aangepakt, maar
dat er inwendig weinig aandacht aan is besteed. Zo heeft men rustig een nieuwe reparatie uitgevoerd over een oude
reparatie. Dus 2 platen over elkaar gelast, of liever gezegd : gebakken We zijn maar eens begonnen de oude platen te verwijderen. Nou daar achter laat zich raden wat er te zien is: Roest Het is ondertussen 8 september en na mijn studie in de Johannus de
Doper achter het orgel, maar eens begonnen met het schuren van de rechter
binnenkant. Doordat het spatbord weg is kunnen we precies de zere plekken
aanwijzen. In het verleden heeft men ervoor gekozen om over de roest te tsjetten dus eerst moet die zwarte rotzooi eraf.
Daaronder was het goed verroest, maar gelukkig niet rot. Wel kwam op sommige
plekken vochtige roest te voorschijn dus vermoedelijk zijn we net op tijd. Ik
denk dat ik nu de eerste 3 weken wel bezig ben om het binnen scherm roest en
tectyl vrij te maken. Daarna kan ik er de nieuwe stukken inlassen. Aanvankelijk had ik 1 stuk opnieuw gelast en wilde het tweede stuk
eruit slijpen. Toen bleek onder het stuk dat ik opgeknapt had de oude plaat
(althans wat er nog van over was) te zitten. Nou dan maar weer opnieuw
beginnen. Resoluut de slijptol gepakt en het er maar weer uit geslepen. Je
ziet het oude kunststof van de reparatie nog zitten. Ondertussen nu een heel nieuw stuk ingelast Ook kleinere delen waren slecht en die er ook maar uitgehaald en
vervangen. Het deel van de “bananen-balk” was ook niet meer in die staat als dat
je zou verwachten. Eerst heb ik een paar kleien stukjes weggeslepen, maar
omdat het materiaal slecht was meer een groter deel van de banaan verwijderd.
Het bleek dat daaronder ook weer een plaat met roest zat, dus die er ook maar
uitgeslepen. We hebben nu een doorgeefluik, die we nog even in ere houden. Wellicht
kunnen we dit gat gebruiken als we de nieuw dwars balk monteren. Nadat de voorsteunbalk gemonteerd is zijn we verder gegaan om het
doorgeefluik dicht te maken. We hebben eerst een deel van de balk vervangen en vervolgens hebben we
het doorgeefluik dicht gemaakt Nadat dit gat gesloten was hebben we een malletje van karton gemaakt
van het voorste stuk van de bananen balk. Ik heb besloten om de onderzijde
open te laten, zodat deze balk lekker kon ventileren en eventueel vacht eruit
kan Een groot deel van het binnen spatbord is klaar en heb ik in de
HR-Roestomvormer gezet. Grappig is om te zien dat als je denkt de roest
helemaal verwijderd te hebben, er toch zwarte puntjes in het materiaal te
zitten na de behandeling. Na het laswerk gaat het binnenscherm
in De Hammerite NR.1 basis, waarna de metaallak er over heen gezet kan
worden. Aan de linkerzijde zijn eigenlijk dezelfde werkzaamheden
uitgevoerd. Updated nov 2010 |