Beschrijving: logo4.jpg

Beschrijving: henny2

 

Mijn Familie                       | Mijn Hobby muziek       |Mijn hobby oldtimers   | Mijn Werk                            | Mijn Links

 

Over mijn familie en waar we wonen

Over de orgels die ik bespeel en bespeeld heb

220 SE Coupe

begin           

koplampen & voorkant   

zijspatborden                

bumpers        

onderkant       

kantelbrug

 

220 SE cabriolet     DAF 33 Volvo 740

Over mijn werk bij Piller Germany GmbH & Co.kg

Dat spreekt voor zich

Beschrijving: onderkant.bmp

De Onderkant:

Bij het kopen van de auto, heeft hij bij Ameryllis op de brug gestaan. Ik heb er aandachtig onder door gelopen en overal “deskundig” tegen aan getikt. De heer Rutte van Ameryllis had me al verteld dat de auto wat werk aan de bodem had, hij kon er dus niet voor instaan. Maar het moest te doen zijn. Het zag er allemaal op eerste gezicht goed uit. Er staken een paar kunststof matjes naar buiten, maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk.

Bij het opkrikken was me al opgevallen, dat de kriksteunen al een tijd geen dienst hadden gedaan. De voorste kriksteun kwam al spontaan onder de auto weg rollen en de achterste kriksteun was met de hand al heen en weer te bewegen. Dat werd dus spannend.

Bij het repareren van de zijkant had ik al het voorste gedeelte van de dorpel open gelegd.

Dat zag er vertrouwenswekkend uit…..

Het bleek dat iemand een tijdje geleden ook al bij de kriksteunen had gelast. Om het geheel weer stijf te maken was er een verstevigingsplaat in gelast en ik moet zeggen dit is tot nog toe de eerste reparatie die wel professioneel is gebeurd. Daaronder was de originele plaat dik in de tectyl gezet. De andere plaat is er overheen gelast en ook dik in de tectyl gegaan. Dit heeft denk ik toch een redelijk aantal jaren gezeten, gezien het vuil en zo. Daar de dorpel aan de binnen zijde slecht was heb ik deze over de gehele lengte weggeslepen en was het gerepareerde gedeelte ook gelijk weg.

Ook binnen in de dorpel naar de binnenzijde van de auto toe waren een aantal delen goed weggerot. Deze hebben we er uitgesneden. Na een klein proefstukje gelast te hebben kwamen we er achter dat de binnen zijde van de auto van teer was voorzien. Dat brand dus uitstekend en dat was nu net niet de bedoeling. We  moesten de teer we op die plaatsen eerst weg halen. De auto moest hiervoor naar beneden van de kantelbrug af. Nadat de teer op die plaatsen was weggehaald  konden we het spul weer opbouwen.

Daarna hebben we een gedeelte van de bodem kaal gelegd. Dit was een behoorlijke klus en de troep die van de bodemplaat af komt vindt je later door het hele huis heen. Onze Loes werd daar natuurlijk niet al te vrolijk van. Eerst ben ik begonnen met een krabber. Dat was echter geen succes. Door het krabben beschadigde onderliggende lak lagen en dat vond ik zonde. Die onderlaag stond nog in een prima zinc-spray, dus die wilde we wel heel houden. Met een staalborstel in de haakse slijper had ik meer succes. De laag bestond uit een hele dikke laag tectyl en daarna een beige achtige rubberen of kunststof coating. Daar deze op sommige plaatsen los liet heb ik toch maar besloten deze ook te verwijderen. Daarna is een grijze grondlaag te zien.

 Vervolgens heeft de bodem de zelfde behandeling gehad als de rest. Dat betekent: eerst in de Zinc-spray toen in 2 lagen Hamerite R en toen in 2 lagen metaalverf van Hamerite. Ik heb gekozen voor de kleur blauw, omdat de auto blauw is. Hierna komt er nog een roestwerende wax op, maar ik moet nog uit zoeken wat en welke de beste oplossing is.

Ondertussen zijn de kriksteunen ingekocht en gaan we ons eerst bezighouden met de binnenkant van de dorpel.

Deze hebben we open gemaakt. Daar we eerst de voorsta krik steun willen monteren, maar de boel wel netjes in de lak moet, eerst maar de omgeving kaal gemaakt. Het blijkt dat ook hier enig plaat achter de steun moet worden vervangen. Tevens blijkt aan de binnenzijde de bodem volledig te zijn voorzien van een teerlaag. De lol van de teer begreep ik niet maar op internet leerde ik dat met name veel plezierjachten aan de binnen zijde worden voorzien van teer. Hierdoor is de bodem kennelijk extra wtare dicht. We besluiten dat de teer dus maar moet blijven zitten, maar op de plaatsen waar gelast wordt, moet de teer natuurlijk wel verwijderd worden.

 Daar de lak verder moet drogen en de kriksteunen ook nog gelakt moesten worden heb ik me maar eerst aan de achter kant bezig gehouden. Dat zag er immers hoopvol uit, slechts een klein beetje roest. Nou dat heb ik geweten.

De achterzijde is over de binnen kas volledig voorzien van nieuw plaatwerk. Maar ook hier is weer overzet plaatswerk gebruikt. Nadat eerst een opening is gemaakt was de ellende in zijn volle hevigheid te zien. Wat kunnen mensen er een troep van maken. Dit heeft niets met restaureren te maken gehad. Kennelijk heeft men vroeger de boel nog gerepareerd met popnagels, maar die plaat is naar binnen getikt en daar is een nieuwe plaat over heen gezet. Bijna geplakt zou je zeggen. Matje polyester er over en het leed is geschiedt. Hier komen foto’s hoe dat er uit gaat zien….Vreselijk.  Voorlopig zal de Coupé dus nog wel niet rijden!! Er komen wel eens momenten van teleurstelling, nu dit was er zo één.

We hebben alles wat verroest was of aangetast volledig weggeslepen. Alleen dit geeft me de zekerheid dat ik over jaren niet nog weer komt te zitten met een verrotte onderkant.

Dat betekent dat het onderste gedeelte van de steunbalk is weggeslepen en ook een deel steunplaat. Die zijn achtereenvolgens op dezelfde manier weer gemonteerd, maar dan in omgekeerde volgorde.

 

 HOME